Pretekli vikend sem imel kratko priložnost druženja z novo grafično kartico AMDjeve ponudbe, in sicer, proizvajalca XFX. Grafično kartico lahko kupite tudi pri nas, saj jo imamo v ponudbi (XFX RX-7900XT 20GB).
Sama velikost RX 7900 XT me je presenetila, saj je precej manjša od mojega Powercolor Radeon RX 6800 XT Red Devil-a. V kolikor bi človek sodil zmogljivost po fizični velikosti grafične kartice, bi pričakoval slabšo zmogljivost v primerjavi z odhajajočo generacijo AMDjevih grafičnih kartic – RX 6XXX.
Procesor je navit s pomočjo PBO in optimiziranja krivulje napetosti. Tako navit procesor deluje v razponu frekvenc od 3000MHz do 5000 MHz. Prav tako je ram navit, in sicer so optimizirane zakasnitve pomnilnika. Ker temeljito poznam ta sistem, vem, da kontroler spomina na temu procesorju ne zmore frekvenc Infinity Fabric-a čez 1900 MHz, zato sem raje ohranil frekvenco spomina pri 3600 MHz in zategnil zakasnitve pomnilnika na CL 14, tRCD 17, tRP 14, tRAS 21, tRC 56, Command rate 1T. Tako navit sistem je dosegljiv vsakomur, zato sistema nisem ponastavil na tovarniške nastavitve.
V nadaljevanju sledi testiranje ter podatki pridobljeni tekom testiranja, v zaključku pa bom povzel vse rezultate.
Testiral sem v igrah, ki jih igram in jih poznam, zabeležil sem vsaj 15 minut igranja vsake, zato, da sem dobil nek širši vpogled v delovanje in zmogljivosti XFX Radeon RX 7900 XT. Za primerjavo sem potem potestiral še mojega rdečega hudička (Powercolor RX 6800 XT Red Devil). Prav tako sem v igrah igral na enakih lokacijah, zato, da bi imel čim boljšo referenco za ocenjevanje zmogljivosti med obema grafičnima karticama. Jasno me je zanimalo, če se mi izplača grafično kartico menjati, čeprav z mojo trenutno vse igre lahko poganjam brez težav.
Najprej sem odstranil stari gonilnik s programom DDU (Display Driver Uninstaller), ponovno zagnal sistem, namestil novi gonilnik - verzijo 22.12.1, ponovno resetiral računalnik ter se lotil testiranja.
Za začetek sem pognal edini sintetični test (3DMark Time Spy) grafične kartice, zato, da bi imel približen vpogled v zmogljivost. Sistem je z RX 7900 XT dosegel 18988 točk (od tega je bil rezultat grafike 21703 točk, procesorja pa 11112 točk). Naj tu povem, da je moj rdeči hudiček v naviti obliki (jedro 2750 MHz, spomin 2150 MHz) v enakem sistemu dosegel 18606 točk.
Znotraj AMDjevega Adrenaline programa sem kartico navil s pritiskom gumba Auto overclock. Kartici je program dvignil takt grafičnega procesorja na 2940 Mhz, kar je precejšnji dvig frekvence, glede na to, kaj je najvišja boost frekvenca, ki jo zagotavlja proizvajalec. Tako navita XFX Radeon RX 7900 XT je dosegla 19693 točk v testu Time Spy, od tega 22887 točk za grafični del sistema in 10998 točk za procesorski del. Praktično 23% dvig frekvence jedra RX 7900 XT je tako prinesel zgolj 5% dvig točk grafičnega dela testa. Sam dvig rezultat me ni pretirano navdušil, saj so bile zgodovinsko gledano AMD kartice zelo linearne, kar se tiče povezave dviga frekvence in dviga točk v testu. Navijanje XFX Radeon RX 7900 XT ni prineslo take razlike, kot bi jo pričakoval.
Fun fact:
Navijanje nove generacije AMDjevih RX 7900 XT ima očitno neke nove izzive, katerih se bomo dotaknili še v zaključku tega članka.
Potem sem se lotil testiranja v igrah. Nastavitve vseh iger sledijo po temu kopitu: vse nastavitve grafike znotraj iger so nastavljene na High oz. Ultra – najvišje mogoče. FSRja nisem uporabljal, Film grain nastavljen na 0, prav tako je bil Motion Blur nastavljen na 0. Obeh funkcij ne maram, ker za moje pojme oboje poslabša vizualno izkušnjo. Ločljivost je bila nastavljena na 2560 x 1440.
Prva igra, v kateri sem testiral zmogljivost je bila Call Of Duty: Modern Warfare II. Kartica se je obnesla takole:
Nadaljeval sem z igro Call Of Duty: Vanguard. Rezultati:
Kartica se je Assassin's Creed: Syndicate obnesla takole:
Pri tej igri sem opazil zanimivost, da sem kljub poročanju izredno visokih FPSjev, zaznal neprestano zatikanje, gibanje glavnega junaka ni bilo gladko, ampak tako, kot bi vsako sekundo igranja imel padec FPSjev. Tu sem prvič privzdignil obrvi, saj očitno gonilnik za kartico morda še ni na nivoju, ki bi ga človek pričakoval.
Zatem sem se želel lotiti testiranja delovanja v Microsoft Flight Simulatorju 2020, vendar pod nobenim pogojem nisem prišel do tega, da bi se igra naložila na letališko stezo. Menuji so delovali, vse sem lahko klikal, izbiral, spreminjal, vendar leteti nisem mogel. Ker sem prvo pomislil na gonilniški spor, sem ponovno pognal program DDU ter ponovno namestil zadnji gonilnik, ki ga je AMD do dne testiranja (18.12.2022) ponujal. Žal vse, kar sem poskusil, ni obrodilo sadov.
Za konec sem preveril še AMDjeve trditve o izboljšanemu Ray Tracingu na novi generaciji grafičnih kartic, in sicer v F1 2022.
Povprečje: 288.8 FPS
Minimum: 194.6 FPS
Maksimum: 343.0 FPS
Povprečje: 109.1 FPS
Minimum: 82.2 FPS
Maksimum: 136.0 FPS
Ray Tracing nastavitve znotraj igre so bile vse na High oz. največ, kar igra ponuja. Padec FPSjev je še vedno hud, za kar je za moje pojme, minimalno izboljšanje vizualne izkušnje igre. Sam se Ray Tracinga znotraj iger ne poslužujem, saj me zaenkrat še nobena igra s to tehnologijo ni »sezula«.
Ko sem zaključil testiranje nove kartice, sem za primerjavo pognal ves testni nabor še na mojem RX 6800 XT. Rezultate mojega RX 6800 XT in testirane RX 7900 XT sem združil v tole preglednico:
Radeon RX 6800 XT Red Devil | Radeon RX 7900 XT |
Call of duty: Vanguard | Call of duty: Vanguard |
Povprečje: 219.2 FPS | Povprečje: 173.6 FPS |
Minimum: 184.8 FPS | Minimum: 31.8 FPS |
Maksimum: 256.7 FPS | Maksimum: 296.7 FPS |
Call of duty: Modern Warfare II | Call of duty: Modern Warfare II |
Povprečje: 136.0 FPS | Povprečje: 192.9 FPS |
Minimum: 0.5 FPS | Minimum: 29.8 FPS |
Maksimum: 195.8 FPS | Maksimum: 272.5 FPS |
Assassin's Creed: Syndicate | Assassin's Creed: Syndicate |
Povprečje: 108.3 FPS | Povprečje: 123.0 FPS |
Minimum: 32.9 FPS | Minimum: 45.8 FPS |
Maksimum: 199.6 FPS | Maksimum: 281.4 FPS |
F1 2022 RT FULL | F1 2022 RT FULL |
Povprečje: 82.0 FPS | Povprečje: 109.1 FPS |
Minimum: 56.0 FPS | Minimum: 82.2 FPS |
Maksimum: 103.8 FPS | Maksimum: 136.0 FPS |
F1 2022 RT OFF | F1 2022 RT OFF |
Povprečje: 257.5 FPS | Povprečje: 288.8 FPS |
Minimum: 174.8 FPS | Minimum: 194.6 FPS |
Maksimum: 300.1 FPS | Maksimum: 343.0 FPS |
Nova generacija AMDjeve ponudbe grafičnih kartic je obetavna. Glede na teste v igrah, ki sem jih pognal, se obnese proti mojemu rdečemu hudičku v eni od iger (COD: Vanguard) za 20% slabše (glede na povprečne FPSje), v vseh ostalih pa od najmanj 5% ter vse do 42% bolje. Cod: Vanguard je anomalija, ki je ne znam pojasniti drugače kot, da izgleda, da so gonilniki v prvi verziji za RX 7900 XT prioritetno optimizirani za zadnji COD naslov. Ta sum potrjuje tudi dejstvo, da Flight Simulatorja nisem mogel stestirati, saj je izgleda neka težava z gonilnikom, v kombinaciji z mojim sistemom in RX 7900 XT.
Prav tako sem zaznal občutno zatikanje slike v Assassin's Creed: Syndicate. Te tri igre so imele probleme, zato bi predlagal, da test ponovimo ob novi izdaji gonilnikov, ker imam občutek, da zna biti zmogljivost močno povečana v prid RX 7900 XT.
Očitno je, da je bil z novo generacijo narejen velik preskok v Ray Tracing tehnologiji. To se lepo vidi v testu F1 2022, kjer RX 7900 XT povede za krepkih 33%, proti mojemu Radeonu, ki je krepko navita verzija RX 6800 XT. Razlika v zmogljivosti med obema v F1 2022 brez Ray Tracinga je še vedno več kot 12% v prid RX 7900 XT.
Kar se tiče temperatur, je RX 7900 XT tudi v najtežjih pogojih ostajala hladna. Na najtoplejši točki jedra sem zabeležil, pod največjo obremenitvijo, temperaturo 80°C. Identična temperatura je bila zabeležena za VRAM med istim testom. Kartica ima glede na temperature še nekaj prostora za navijanje.
Pri navijanju sem imel… zanimivo izkušnjo, ki je precej drugačna od tiste, ki sem je vajen pri prejšnji generaciji. Pri RX 6800 XT, je dvig zmogljivosti praktično linearen skladno z navijanjem – če dvigneš za frekvence za 5%, je tudi neto izkupiček dviga zmogljivosti okoli 5%. Tu, pri RX 7900 XT, pa temu ni bilo tako. Kljub močnemu dvigu frekvence jedra, dvig zmogljivosti ni sledil temu.
Po več testih sem opazil, da, v kolikor sem AMDjevemu softwareu pustil, da je sam s klikom na gumb navil jedro, je za vzdrževanje frekvence včasih za kratek čas spustil frekvenco VRAMa, kar je milo rečeno – neoptimalno, grobo pa – strel v koleno. Vso zmogljivost, ki jo pridobimo z dvigom frekvence jedra, jo potem izgubimo s spustom frekvence VRAMa.
Navijanja zato v podrobnosti nisem raziskoval. Me pa zelo zanima, če ni to bila morda zgolj kaprica trenutnih gonilnikov, zato bi z veseljem ponovno potestiral ves nabor novih grafičnih kartic.
Skladno z vsemi ugotovitvami sem optimistično naravnan, saj kljub morda ne najboljši verziji gonilnikov novi Radeon še vedno kaže močan potencial zmogljivosti, predvsem v Ray Tracing naslovih, kjer se kaže močan preskok v zmogljivosti proti prejšnji generaciji Radeonov.
Iskreno komaj čakam novo priložnost druženja z novo generacijo AMDjevih grafičnih. Sam vem, da je moj Radeon z vsakim novim gonilnikom pridobil več zmogljivosti, zato verjamem, da se bo šele v prihodnjih mesecih pokazal pravi obraz nove generacije.